Volkswagen Golf GTI



Volkswagen Golf GTI to historia tego gatunku samochodów. Począwszy od Golfa I, który powstał w 1976 roku. Samochód był wyposażony w silnik 1600 ccm o mocy 110 KM. Był samochodem, który posiadał wszystko co chciał wymagający kierowca - tylną wycieraczkę, szerokie opony, poprzeczne stabilizatory, halogeny, poszerzone nadkola, obrotomierz, sportową kierownicę, fotele kubełkowe i wskaźnik ciśnienia oleju. W 1982 roku VW postanowił zwiększyć pojemność silnika do 1800 ccm i mocy równej 112 KM.

Golf III miał swoją premierę w 1991 roku. W tej generacji auta wersja ze znaczkiem GTI była dostępna od samego początku. Samochód został wyposażony w silnik 2000 ccm o mocy 115KM. W 1993 roku VW zmienił silnik na 16V o mocy 150KM.

Sierpień 1997 roku to pojawianie się nowej generacji Golfa, a wraz z nim wersji GTI. Czwarta odsłona samochodu jest wyposażona w silnik 5-zaworowy turbodoładowany o pojemności 1800 ccm i mocy 180 KM. Golf IV do setki rozpędzał się w 8,5 sekundy. Faktem było, iż czasem dzieżko było odróżnić wersję GTI od zwykłego Golfa 1.4.

Volkswagen po nieudanej IV generacji Golfa GTI wypuścił w 2004 roku na rynek zupełnie nowy model ze znaczkiem GTI w nazwie. Samochód był mocniejszy, agresywny i posiadał więcej cech samochodu z pod znaku GTI. Wyposażono go w silnik turbodoładowany o pojemności 2000 ccm i mocy 200 KM. Kierowca do dyspozycji otrzymał dwu sprzęgłową skrzynię DSG. Auto rozpędzało się do setki w 7 sekund. Piąta generacja Golfa GTI występowała w wersji 3 i 5 drzwiowej. Z okazji zakończenia produkcji w 2008 roku, na rynek trafiła limitowana wersja ze zwiększoną mocą o 30 KM.

2008 rok przynosi premierę VI generacji Golfa GTI. Moc samochodu wzrosła do 210 KM. Niestety nie przyspieszyło to samochodu. Nadal przyspieszał do setki w 6,9 sekundy. Kolejną nowością w generacji wszystkich Golfów GTI była możliwość zakupienia wersji Cabrio.

W 2013 roku zagościła ostatnia jak dotąd ewolucja Golfa GTI. Siódma generacja samochodu jest dostępna w dwóch wariantach mocy. W standardzie kierowca ma do dyspozycji 220 KM, a w wersji Performance moc wzrasta do 230 KM. Słabsza wersja rozpędza się do setki w 6,5 sekundy, mocniejsza z kolei jest szybsza o 0,1 sekundy. Ponadto wersja 230 konna posiada mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz skuteczniejszy układ hamulcowy.

Pasjonat aut z GTI (2014)